کسی از زندگی پس از مرگ می‏ترسد؟ ‏

نوشته: دکتر نیل
وقتی محققان چنین سؤالی را مطرح می‏کنند: "چگونه می‏توان تجربه نزدیک به مرگ را توضیح داد؟"؛ درواقع به دنبال فرضیه‏ای معمولی هستند تا بتوانند توضیح قابل قبولی از نظر مفاهیم زیست شناختی ، عصب شناختی و روان شناختی ، که برای عموم آشناست، ارئه دهند. اگر می‏توانست نشان داده شود که تجربه نزدیک به (NDE )؛ با چه نوع وضعیت مغزی، یا با مصرف چه داروهایی، یا با چه نوع از عقاید تجربه‏کننده مرتبط است، آنگاه مساله قابل تشریح بود.
کسانی که اینطور نتیجه‏گیری کرده‏اند که تجربه نزدیک به مرگ قابل توضیح و تشریح نیست، منظورشان این است که چنین چیزی نمی‏تواند وجود داشته باشد، یا تاکنون چنین چیزی که با شرایط فیزیکی و روان‏شناختی تجربه‏کننده مرتبط باشد، وجود نداشته است.
امیدواریم بتوانیم این مساله را روشن کنیم که این‏گونه تشریح‏کردن موضوع تجربه نزدیک به مرگ، اساساً اشتباه و گمراه‏کننده است. به اعتقاد من، لازم نیست هیچ یک از کسانی که احساس تجربه نزدیک به مرگ را داشته‏اند، توضیحاتی به سبک ادراک تجزیه‏گرا (مکتبی که در آن کلیه پدیده‏ها می‏توانند از طریق شرح و بسطِ اصطلاحاتی ساده‏تر توضیح داده شوند)، که محققان بدنبال آن هستند ارائه دهند. از نظر خود شخص تجربه‏کننده، تجربه نزدیک به مرگ، نیازی به توضیح ندارد؛ زیرا آن دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‏آید باشد، که در کمترین حالت می‏تواند تجربه مستقیمی از هشیاری و آگاهیِ- یا روح یا خویشتنِ خود یا هویت شخصی- موجودِ مستقل از بدن فیزیکی باشد. درواقع این حصار مادی‏گرایی شدید ماست که لازم می‏داند تجربه نزدیک به مرگ به طور کاملاً دقیق و قانع کننده‏ای توضیح داده شود.
در این مقاله دیدگاه غلط مادی‏گراها در رابطه با این مسائل نشان داده می‏شود، لازم به ذکر است که موسسات علمی بطور کلی آزمایش اینگونه شواهد را رد می‏کنند. موسسات علمی، موقعیتی مشابه آن اسقفی را دارند که تلسکوپ گالیله را رد کرد. واقعاً دلیل این امر چیست؟
"مادی گرایی اشتباه است، و آگاهی و هشیاری می تواند به طور مستقل از بدن وجود داشته باشد"
قبل از پاسخ به این سؤال، مایلم در مورد نوع و میزان صحت شواهدی که مادی‏گراها تکذیب می‏کنند، صحبتی داشته باشم. امیلی ویلیامز کوک ، بروس گریسون و ایین استیون سون ، در مقاله خود که در مجله اکتشافات علمی در سال 1998 به چاپ رسید، "سه ویژگی تجارب نزدیک به مرگ را مطرح کردند که عبارت از: فعالیت ذهنی تقویت یافته، تجربه دیدن بدن فیزیکی از موقعیتی متفاوت در فضا، و ادراک مافوق طبیعی". سپس آنان چهارده مورد را که تایید‏کننده این معیارها بودند توصیف کردند.
به عنوان مثال این مورد را در نظر بگیرید. در این مورد، تجربه‏کننده حالت نزدیک به مرگ، گفتگوهای اتاق انتظار را در زمان بیهوشی‏اش در اتاق عمل، به طور دقیق گزارش کرد. این در حالی است که هیچ راهی برای آنکه این اطلاعات را بدست آورد وجود نداشت. هیچگونه امکانی برای رساندن امواج صوتی یا امواج نور به اتاق انتظار، از طریق راهرو یا آسانسور، برای آنکه این اطلاعات به ارگانهای حسی این فرد بیهوش برسد وجود نداشته است. اما این شخص، وقتی بعد از عمل بهوش آمد تمام این اطلاعات را داشت.
این گونه موارد- که نمونه هایی زیادی از آن موجود است- بی پرده نشان می دهد که راه‏های غیرفیزیکی که ذهن فرد بتواند اطلاعات را دریافت کند وجود دارد. از این رو می‏شود گفت مادی‏گرایی اشتباه است.

نوشته: دکتر نیل گروسمن
مثال "شواهد قطعی" یکی از مواردی است که مایکل سبوم در کتابش تحت عنوان "نور و مرگ" مطرح کرده است. در این ماجرا بیمار، تجربه نزدیک به مرگ ] (NDE) خود را در حالی که دمای بدنش تا 60 درجه سانتی‏گراد پایین آمده و تمام خون وی از بدنش کشیده شده بود، بیان نموده است. " دستگاه ثبت امواج مغزی‏اش بی‏حرکت بود، واکنش مغزی وجود نداشت، و هیچ جریان خونی در مغزش موجود نبود." این طور تصور می‏شود که یک مغز در چنین حالتی نمی‏تواند هیچ تجربه‏ای داشته باشد. اما این بیمار، تجربه نزدیک به مرگ خیلی عمیقی را گزارش کرد.
مادی‏گرایان، کسانی هستند که معتقدند هشیاری و آگاهی توسط مغز نشأت می‏گیرد، و وجود مغز برای تجربه هشیاری لازم است، براساس این دیدگاه این‏گونه موارد امکان تشریح و توضیح ندارند. یک مشاهده‏گر بی‏طرف، می‏بایست این‏طور نتیجه بگیرد که همه تجارب نمی‏توانند از خود مغز نشأت گرفته شده باشند، و بنابراین غلط بودن دیدگاه مادی‏گرایی به‏طور تجربی اثبات شده است. از این رو، آنچه نیاز است که توضیح داده شود اشتباهات ژرف مؤسسات آکادمی و علمی در خصوص آزمایش این‏گونه شواهد است و پذیرش این حقیقت که: مادی‏گرایی اشتباه است و هشیاری می‏تواند مستقل از بدن وجود داشته باشد. علاوه بر آن، شواهد علیه مادی‏گرایی نه تنها از طریق تجارب نزدیک به مرگ بلکه توسط دیگر حوزه‏های پژوهشی نیز مورد تائید قرار گرفته است. هم ارتباط با دنیای ارواح ، که به طور بسیار گسترده‏ای از زمان ویلیام جیمز مورد پژوهش قرار گرفته و هم مواردی از قبیل کودکانی که خاطرات واقعی آنان از زندگی‏های گذشته‏شان توسط استیونسون مورد بررسی قرار گرفته است، شواهد بسیار زیادی را بر علیه مادی‏گرایی ارائه می‏دهد.
بهترین تحلیل معرفت شناسی از این شواهد، توسط رابرت آلمدر ارائه شده است. وی پس از یک بحث و گفتگوی طولانی و مفصل با برخی افراد در مورد زندگی‏های گذشته‏شان، از محققان خواست که بر روی این نتایج بدست آمده کار کنند که" براساس شواهد ارائه شده، اعتقاد به بازپیدائی منطقی است." مناسب‏ترین نتیجه‏گیری براساس یافته‏های آلمدر، می‏بایست این‏طور باشد : " براساس شواهد ارائه شده، این غیرعقلانی است که بازپیدائی را نپذیریم."
جامعه ما بطور غیرمنطقی نسبت به وفور شواهد علیه مادی‏گرایی به دو طریق عمل می‏کند: 1- یا این شواهد را نادیده می‏گیرد 2- یا بر تمام نمونه‏های اثبات شده پافشاری می‏کند؛ که اگر اینطور شود، ارائه هرگونه دانش تجربی امکان‏ناپذیر خواهد بود.

ایدئولوژی و عقاید تعصب آمیز
نویسنده: دکتر نیل گروسمن
حدود بیست سال قبل، برای اولین بار متوجه غیر منطقی بودن دیدگاه علمی در مورد تجارب نزدیک به مرگ شدم. من حریصانه هر چیزی که مرتبط با تجربه نزدیک به مرگ بود، و من قادر بودم که به آن دسترسی پیدا کنم را دنبال می کردم، و مشتاق بودم آنچه را که کشف می کردم با همکارانم در میان بگذارم. اما اینکه چگونه آنها می توانستند این شواهد را نادیده بگیرند، برای من باورکردنی نبود.
نمونه هایی از تعبیرهایی که به طور معمول برای توجیه این مسائل به کار برده می شوند عبارتند از: "توهمات ناشی از مصرف دارو"، "آخرین نفس های مغز درحال مرگ" و" مردم آنچه را که می خواهند می بینند". پس از گفتگو با یکی از همکارانم، بیشتر ترغیب شدم تا به شفاف سازی نامعقول بودن علم در رابطه با شواهدی که علیه مادی گرایی هستند، بپردازم. من این سؤال را مطرح کردم" در رابطه با گزارشات دقیقی که افراد از عمل جراحی خودشان بیان کردند چه می شود گفت؟"
اوه، آنان این طور پاسخ می دهند" آنها احتمالاً در حالت نیمه هشیاری، مکالمات اتاق عمل را شنیده اند، و مغز آنان به طور نیمه هشیارانه، اطلاعات شنیداری را به صورت دیداری پس و پیش کرده است."
"خوب"، من جواب دادم،" پس در مورد مواردی که افراد، ادراکات واقعی از وقایعی که از جسمشان بسیار دور بود گزارش می کردند، چه می توان گفت؟"
این طور جواب می دهند:"اوه، این فقط می تواند صرفاً یک حدس شانسی که به طور اتفاقی درست از آب درآمده باشد."
بااوقات تلخی از کوره دررفته و می پرسم" این پاسخ چه چیزی را نشان می دهد، غیر از اینکه باید خودتان تجربه نزدیک به مرگ داشته باشید تا متقاعد شوید که آن واقعی است؟"
همکارم بی درنگ پاسخ داد: " اگر حتی خود من تجربه نزدیک به مرگ را تجربه کرده بودم، این طور نتیجه گیری می کردم که درحال توهم بودم، نه اینکه اعتقاد بیاورم به اینکه ذهن من می تواند مستقل از مغز من وجود داشته باشد."
این یک تجربه مهمی برای من بود، چون مردی باهوش و تحصیل کرده به من می گوید که صرف نظر از آنکه آن چه باشد، از ماده گرایی به هیچ عنوان دست نمی کشد، و حتی تجربه شخصی خودش هم نمی تواند باعث شود که مادی گرایی را رها کند. من پی بردم که بحث کردن با افرادی که لجوجانه به عقاید از قبل شکل گرفته شده شان چسبیده اند، بی فایده است و صحبت های من در آنان تغییری ایجاد نمی کند. همکار من معتقد به مادی گرایی بود نه به عنوان یک فرض علمی، چرا که فرضیات علمی نیز می توانستند رد بشوند، بلکه به عنوان یک عقیده و تفکر تعصب آمیز و یک نوع ایدئولوژی که به رغم وجود شواهدی برعلیه آن، حتماً می بایست صحیح در نظر گرفته شود. از نظر وی، مادی گرایی یک الگوی بنیادین در سنجش هرچیزی که قابل توضیح باشد و شک دار نباشد، است. واژه عقاید تعصب آمیز داشتن به مادی گرایی را این طور تشریح می کنم که آن اشاره به کسانی دارد که معتقدند مادی گرایی یک حقیقت مسلم است، نه صرفاً یک تمایل به شواهد تجربی داشتن.
کسانی که عقاید تعصب آمیز به مادی گرایی دارند، مطمئن هستند چیزهایی که از انرژی فیزیکی و ماده درست نشده باشد قطعاً وجود ندارند(منجمله تجارب نزدیک به مرگ، علی رغم وجود شواهد مربوط به آن). به این نکته توجه نمایید، عقاید متعصبانه آنان ربطی به شواهد موجود ندارد. همکار متعصب مادی گرای من این مساله را بیان کرد که شواهدی در مورد چیزهایی که غلط است، نمی تواند وجود داشته باشد. وقتی از آنان سوال می شود چه نوعی از شواهد می تواند آنان را متقاعد کند که مادی گرایی به طور تجربی غلط است، کسانی همچون همکار من، معمولاً نمی دانند چه بگویند. وقتی که مدارک شواهد موجود ارائه می شود، آنان ملاک های سخت تری را برای پذیرش مطرح می کنند.

با کسب اجازه از مجله مطالعات تجارب نزدیک به مرگ.
دکتر نیل گروسمن، دارنده دکترا در تاریخ و فلسفه علم از دانشگاه ایندیانا است، و پروفسور دستیار در دانشگاه ایلینوز(Illinois ) در شیکاگو است. تمایل خاص وی پژوهش های مرتبط به فراروانشناسی، معرفت شناسی، تصوف و عرفان و فلسفه اسپینوزا می باشد.
/ 23 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
پگاه سعادت

سلام.وبلاگ زیبا و پر محتوایی دارید.خوشحال میشم به وب ما هم سر بزنی و نظرتو مطرح کنی..

افشین امینی (گروه طراحی وستا)

طراحی قالب اختصاصی برای وبلاگ شما + دامنه یکساله ir فقط 12 هزار تومان برای ما بازاریابی کنید و علاوه بر یک قالب اختصاصی که هدیه میگیرید . 20 درصد همه ی سفارشاتی که برای ما جذب میکنید را دریافت کنید . برای ثبت نام وارد قسمت (بازاریابی سایت ) شوید . به مناسبت افتتاح سایت همه ی سفارشات طراحی با 20 درصد تخفیف انجام میشود. با تشکر گروه طراحی وستا

milad jalali

_________¤¤¤¤¤¤¤¤____________¤¤¤¤¤¤¤¤¤ _______¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤_______¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ _____¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤__¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ___¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤_______¤¤¤¤¤ __¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤_________¤¤¤¤ _¤¤¤¤¤¤¤¤¤&

Hadi

با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی بازدید وبلاگ خود را با تبادل لینک رایگان با تاپ 2 دانلود افزایش دهید ------> http://www.top2download.ir/links.php دانلود رایگان جدیدترین نرم افزار و بازیهای کامپیوتر و موبایل و بازی های PS3 ,PS2 ,PS1 PSP ,XBOX360 روز دنیا را فقط در تاپ 2 دانلود می توانید بیابید. *** جدیدترین ها را از ما بخواهید *** منتظرحضور گرم شما در تاپ 2 دانلود هستیم ... http://www.Top2Download.com

سروناز

دوست عزیز وقت گرامیت بخیر من خیلی کم نظر میزارم ولی از خواندن مطالب شما نتونستم نظری براتون نگذارم بسیار وبلاگ موفقی دارید من توی وب سایت همیشه آنلاین نویسندگی می کنم و همچنین تو وبلاگ دوستم مریم ( به نام همه در هم ) نیز همکاری می کنم چون خیلی از وبلاگ نویسی خوشم میاد دوست دارم بنویسم دوست داشتی ما رو لینک کن تا تبادل داشته باشیم از طریق ایمیل هم می تونی در تماس باشی لینک اصلی سایت hamisheonline.com لینک وبلاگی که با دوستم همکاری می کنم hamedarham.blogfa.com خیلی مطالب جالب و خواندنی داره حتما یکسری به وب سایت و وبلاگمون که لینکش رو پایین گذاشتم بیا خوشحال میشم دوستدارت سروناز

پویا

سلام دوست من وبلاگت خیلی خوبه خسته نباشید دوست من به شهر لی لی پود بیا تا بتونی سایتتو بیشتر به بقیه معرفی کنی دوست پیدا کنی مقاله یا اهنگ خودتو منتشر کنی چت کنی و خیلی کارهای دیگه یه سر به ما بزن... پشیمون نمیشی.شهر لی لی پود برای هر ایرانی

قاصدک

سلام خدمت شما دوست عزیز اگر دنبال جایی میگردی که علاقه ات رو به عشقت ثابت کنی فقط کافیه که به سایت ما بیایید و با کارت هایی که برای شما و دوستان طراحی میکنیم عشقتون رو نسبت به عزیزتان ثابت کنید. کارت پستال و پوستر درخواستی قاصدک در ضمن اگر که میخواهید عکس عزیزانتان در کارت ها قرار داده بشه اون رو هم برای ما بفرستید تا براتون به صورت رایگان طراحی بشه. www.ghasedakiha.ir

Ali

با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی بازدید وبلاگ خود را با تبادل لینک رایگان با تاپ 2 دانلود افزایش دهید ------> http://www.top2download.ir/links.php دانلود رایگان جدیدترین نرم افزار و بازیهای کامپیوتر و موبایل و بازی های PS3 ,PS2 ,PS1 PSP ,XBOX360 روز دنیا را فقط در تاپ 2 دانلود می توانید بیابید. **** جدیدترین ها را از ما بخواهید **** منتظرحضور گرم شما در تاپ 2 دانلود هستیم .... http://www.Top2Download.com

علی

سلام دوست عزیز , اول بگم که وبلاگ عالی ای داری ! بهت تبریک میگم لطفا سایت منو هم ببین و نظر بده و بهم بگو دوست داری بیشتر چه جور مطلبی توی سایتم بذارم :) اگه با تبادل لینک موافقی منو با اسم " پارس کلوپ " و لینک " http://parscloop.com " لینک کن و بهم بگو با چه عنوانی لینکت کنم منتظرت هستم ، موفق باشی

رویا

سلام خوبی؟وبلاگت را دیدم همه چیز خوب بود ولی 1 چیز بد دیدم تو وبلاگت خیلی آمار وبلاگت پایین بود من برات یه پیشنهاد دارم چون خودم این کار را انجام دادم و نتیجه گرفتم برای شما میگم برو به این وبلاگ و آدرس وبلاگت را ثبت کن بعد یه مد وبلاگت آمارش میره بالا و در گوگل محبوب میشه